PengorbananRencana

PANTANG MAUT SEBELUM AJAL

Pbt (B) Zi Yaacob PGB

This section contains some shortcodes that requries the Jannah Extinsions Plugin. Install it from the Theme Menu > Install Plugins.

Aku akan pastikan kau mati!! Aku akan bunuh kau! AKU AKAN BUNUH KAU!!!”, hati Pbt Zi menjerit-jerit kegeraman. Rakan baiknya dibunuh di depan mata sendiri dengan kejam! Beliau kini telah tekad. Hutang nyawa dibalas nyawa. Zi menyasarkan senjata SLR miliknya ke arah komunis yang cuba mengambil senjata Wahab. Sedang pengganas itu tunduk tanpa berlengah Zi melepaskan tembakan. Tersungkur pengganas itu menyembah bumi.

Siap Sedia

“OC Kompeni Alpha! Siap Sedia! Panglima arahkan kompeni kamu untuk mencari dan memusnahkan musuh di kawasan Kuak Tengah!”, suara Pegawai Memerintah Batalion Ke-12 Rejimen Askar Melayu Diraja (12 RAMD), Lt Kol Raja Aman Shah menyentak Kapt Abd Latif yang sedang khusyuk membuat laporan rondaan tengah hari tadi.

Petang itu pada 3 Jun 1970, sekitar jam 2.30 petang, Markas Briged Keenam Infantri Malaysia (6 BGD) telah menerima laporan bahawa kelihatan lima orang pengganas, tiga daripadanya lelaki dan dua wanita sedang berada dalam keadaan keletihan bertanyakan penduduk Kampung Kuak Tengah jalan untuk pergi ke sempadan. Meskipun unit subunit terdekat dengan kawasan tersebut adalah Kompeni C 13 MTA, namun Panglima 6 Bgd, Brig Jen Mohd Usoff Abu Bakar memutuskan untuk menghantar 12 RAMD yang berada di Klian Intan ke kawasan tersebut.

Setelah mendengar perintah operasi daripada Lt Kol Aman, sekitar jam 3.30 petang, Kapt Latif dan anggotanya bergerak ke Kampung Kuak Tengah.

Kuak Ulu

Jam tepat menunjukkan waktu 4.30 petang. Zi dan anggota kompeninya diturunkan di Dewan Orang Ramai kampung tersebut. Setibanya di sana, mereka telah dibawa oleh seorang pemuda kampung untuk menunjukkan kawasan pinggir hutan. “Makcik, ada nampak sekumpulan komunis di kawasan ini?”, Kapt Latif bertanyakan penduduk kampung. Itulah yang dilakukan oleh beliau sepanjang melewati denai menuju ke kawasan hutan tersebut. Rata-rata daripada mereka memberikan jawapan yang sama. Musuh sedang bergerak ke Kuak Ulu!

Rumah Terpencil

Setibanya di penghujung kampung, mereka telah ternampak tiga buah rumah berada di kawasan yang terpencil. Kapt Latif memutuskan untuk bertanyakan setiap penghuni rumah tersebut. Kembalinya Kapt Latif dari rumah-rumah tersebut, Zi melihat wajah Pegawai Memerintahnya mempamerkan kerunsingan. “Semua tidak boleh pakai. Jawapan yang mereka bagi amat mencurigakan!”, bentak Kapt Latif. “ Kita bagi dua kumpulan! Hassan! kau bawa Platun Satu lalu denai ke arah sebelah kanan ini dan tuju ke sempadan Malaysia-Thailand!”, arah Kapt Latif kepada Lt M Wan Hassan. “Platun Dua! Kamu semua akan berada di belakang Markas Kompeni!”, arah Latif kepada PW II Lemmat Talib yang merupakan Komander bagi platun tersebut. “Lt M Sharifuddin! Kamu bawa Platun Tiga menghala ke atas bukit dan terus ke arah sempadan!”, arahnya lagi.

Pbt Zi Yaacob segak dengan pakaian seragam RAMD

Melihatkan pejuang-pejuang negara ini menuju ke arah masing-masing, pemuda yang menemani mereka tadi terus meminta untuk tidak turut serta menjadi pemandu arah mereka. “Tuan, bolehkah saya pulang dahulu. Saya tidak membawa sebarang bekalan makanan, tidak ada senjata, malah ibu bapa saya juga tidak tahu saya ke sini.”, kata pemuda itu berseloroh. Zi yang melihat keadaan itu faham benar keadaan pemuda tersebut. Pemuda itu mesti  berada dalam keadaan ketakutan. Manakan tidak, beliau masih muda dan tidak pernah mengikuti sebarang latihan ketenteraan. Kapt Latif membenarkan pemuda tersebut beredar meninggalkan mereka.

Sebelum pemuda itu pergi, pemuda itu berpesan, “Tuan! Kalau tuan hendak bergerak nanti, ikutlah jalan di sebelah bawah. Kalau tuan turuti jalan di atas, maklum sajalah orang-orang tuan pun dah letih.” kata pemuda itu sambil menudingkan tangannya ke arah denai yang dimaksudkan. “Baiklah! Kamu boleh pulang.”, balas  Kapt Latif.

“Kpl Adnan! Kau pergi buat tinjauan kat depan tu”, arah  Latif kepada Ketua Seksyen Satu, seksyen Pbt Zi. Tanpa banyak bicara, Adnan terus mebuat tinjauan di hadapan. Selang beberapa ketika, Kpl Adnan telah kembali semula. “Macam mana Nan?”, Kapt Latif bertanya. “Tiada apa tuan! Semua Clear! Tiada perkara mencurigakan”, balas Kpl Adnan lagi. “Baiklah! Kamu semua boleh bergerak sekarang!”, seraya Kapt Latif  memberi arahan.

Perasaan Ganjil

Pbt Zi dan anggota seksyennya mula bergerak ke haluan yang telah ditetapkan.Seksyen Satu mula menyusuri denai hingga ke kawasan pinggir hutan.

Bersama dengan seorang rakannya di 12 RAMD

Waktu menunjukkan 5.15 petang. Platun Zi kini telah tiba di kaki bukit yang mana di atasnya terdapat jalan balak lama. Mereka semua diarahkan untuk berehat dan mencari tapak untuk berkhemah memandangkan hari telah pun hampir malam. Sewaktu berehat, rakan-rakan Zi mengambil kesempatan untuk makan dan minum. Entah kenapa Zi tidak berselera pada masa itu. “Zi mai la makan”, ajak sahabatnya itu. “Maaflah pok, aku rasa kurang selera lah hari ni. Nanti kalau lapar aku makan ya”, ujar Zi kepada sahabatnya itu.

Memang sungguh Zi terasa ada sesuatu yang pelik berlaku pada dirinya. Malah tadi semasa buang air kecil pun bulu romanya naik meluap semacam sahaja. “Ayuh semua! Kita gerak sekarang!”, Kapt Latif memecah lamunannya. Mereka meneruskan perjalanan.

Babi

Seksyen Pbt Zi mengetuai setelah 10 minit berjalan di jalan balak lama itu, peninjau hadapan Seksyen Satu, Pbt Mustaffa tiba-tiba berhenti dan terpaku. Beliau ternampak satu susuk yang agak pelik. Terus dipanggil Penolong Ketua Seksyennya, LKpl Mohd Shobian. “Kpl, tengok kat depan tu. Ada babi baru lepas berkubanglah!”, seraya menunjukkan ke arah susuk berlumpur berwarna kuning kemerahan sama seperti warna jalan balak yang mereka lalui.

LKpl Shobian terus memandang tepat ke arah susuk itu. Matanya fokus mengenalpasti apakah yang dilihat oleh beliau. ‘Babi’ yang menyedari dirinya diperhatikan oleh Shobian terus bangun dan lantas terjun ke kubunya. Aksi ‘babi’ itu terus memberi keyakinan kepada Shobian tentang apa yang dilihatnya. “BANDIT!!!!!!!!!!!!!”, jerit LKpl Shabian.  Namun semua telah terlambat. Mereka betul-betul berada di kawasan serang hendap musuh. Pengganas Komunis yang memang sudah lama menunggu pelanduk masuk ke jerat. Nah! Bagaikan makanan terhidang, penyangak negara ini rakus melepaskan tembakan.

Serangan Bertalu

Pbt Zi yang melihat keadaan yang penuh huru-hara itu terus terjun  ke bahu jalan balak mencari perlindungan. Beliau ketika itu bersama-sama Pbt Wahab kerana mereka berdua adalah anggota senjata bantuan. Wahab mengendalikan senjata General Purpose Machine Gun (GPMG) manakala Zi pula membawa pelurunya.

Zi memerhatikan keadaan sekeliling. Bunyi peluru bersimpang-siur kedengaran di atas bahu jalan silih berganti dentuman letupan. Beliau ternampak  Ketua Seksyennya, Kpl Adnan turut sama berlindung di bahu jalan tersebut. Belum sempat dipanggil, BAMMM!!! Letupan jerangkap samar membaham Kpl Adnan terus beliau rebah di situ. Bahangnya terasa kerana dekat sekali dengan Pbt Zi. “Kpl!!! Jerit Zi. Kpl Syed Mustafa yang turut melihat kejadian itu, lantas berlari ke arah Kpl Adnan namun nasibnya juga malang apabila beberapa das tembakan menembusi dadanya dan beliau rebah bersebelahan Adnan.

Keadaan semakin tegang. Hujan peluru dan letupan berlarutan hampir satu jam. Moral mereka semakin lemah dengan keadaan itu. Tembakan seksyen mereka kurang berkesan memandangkan kedudukan musuh amat strategi berada di puncak bukit.

“Wahab! Kenapa?”, Zi bertanyakan kepada Pbt Wahab setelah melihat beliau bertungkus-lumus cuba menggunakan GMPG yang dilihat tidak berfungsi pada masa itu. “tak boleh! Senjata ni rosak. Mungkin terkenan serpihan letupan jerangkap samar sebentar tadi. Jantung Pbt Zi berdegup kencang. Senjata bantuan yang paling penting itu tidak dapat digunakan. Ini merupakan satu jurang yang besar dalam pertempuran mereka. Zi cuba untuk sembunyikan kegusaran beliau apabila melihat Wahab bersungguh-sungguh mencuba memastikan senjata itu berfungsi kembali.

Perwira Rebah

Keadaan mula sunyi sepi. Tembakan telah berhenti. Wahab masih lagi gigih membaiki senjata bantuan mereka. “Search Party! Keluar!”, kedengaran suara pengganas berteriak. Lalu kelihatan tiga musuh, salah seorang daripadanya adalah wanita keluar dari balik rumpun yang dijadikan tempat perlindungan.

Ingatan rakan-rakan yang gugur masih segar di ingatan Zi Yaacob pada usia 86 tahun

Zi yang melihat  keaadaan itu memanggil Wahab yang berada beberapa meter daripadanya. “Musuh datang!”, suara Zi separuh berbisik sambil melambai-lambai memanggil Wahab. Namun, Wahab tetap tidak mahu meninggalkan senjatanya. Beliau tetap meneruskan tekad dan usaha memastikan senjata itu kembali berfungsi sepenuhnya.

Pengganas komunis wanita ternampak tindak-tanduk Wahab tetapi tidak beliau perasan Zi berada di sebalik rumpun berdekatan dengan Wahab. Tanpa berlengah, DAM!! Terpaku Zi melihat peluru menembusi dari kanan ke kiri kepala Wahab. Seorang  pengganas bersama-sama wanita itu bergerak menghampiri Wahab yang  terkulai layu untuk mendapatkan senjatanya.

Zi hanya memerhatikan setiap gerak-geri pengganas itu dengan penuh geram. Satu semangat telah merasuk dirinya.

Pantang Maut Sebelum Ajal

“Aku akan pastikan kau mati! Aku akan bunuh kau! AKU AKAN BUNUH KAU!!!”, hati Pbt Zi menjerit-jerit kegeraman. Rakan baiknya dibunuh di depan mata sendiri dengan kejam!

Beliau kini telah tekad. Hutang nyawa dibalas nyawa. Zi menyasarkan senjata SLR miliknya ke arah komunis yang cuba mengambil senjata Wahab. Sedang pengganas itu tunduk tanpa berlengah Zi melepaskan tembakan. Tersungkur pengganas itu menyembah bumi. Dua lagi rakan komunis yang menyaksikan kejadian itu dari kawasan terlindung terus melepaskan tembakan bertubi-tubi ke arah Zi.

Punggungnya, peha serta betis kiri dan kanannya ditembusi peluru-peluru si bangsat itu. Mujur kepalanya terlindung di sebalik busut kecil. Jika tidak, pasti dia akan mengikuti nasib Wahab. Pbt Zi tidak dapat melepaskan tembakan kerana tidak nampak arah kedudukan musuh. Terbaring lemah sambil menahan kesakitan. Melihat mayat Wahab yang masih menggenggam erat senjata GPMG itu menerbitkan perasaan pilu dan geram pada komunis-komunis itu. Semangat kelangsungan hidupnya kembali semula.

Sebak…. Pbt (B) Zi Yaacob PGB sebak apabila menceritakan detik-detik sahabatnya Allahyarham Wahab mati ditembak di depan matanya

Seorang musuh telah keluar dari tempat perlindungannya kerana menyangkakan bahawa  Pbt Zi  sudah mati. Terus pengganas itu bergerak ke arah Wahab. Zi yakin niatnya pasti sama dengan rakannya yang telah mati dibedil Zi sebelum ini. GPMG! Pbt Zi terus perkemaskan tenangan tepat ke arah senjata Wahab. Sekiranya andaian terhadap niat musuh itu tepat, mudah baginya untuk terus memicit picu sahaja.

TAM!!, terjelupuk satu lagi musuh negara apabila Zi melepaskan tembakan apabila musuh sedang membongkok untuk mengambil senjata Wahab.

Komunis wanita yang melihat rakannya tumpas terus melepaskan tembakan ke arah Zi. Zi tidak membalas tembakan itu dan  berpura-pura tersungkur lantas mematikan diri. Menyangkakan Zi benar-benar mati kali ini, wanita terus menuju ke arah mayat Wahab dengan niat yang sama.

Peluh jantan mula keluar. Pandangan mata semakin kabur. Darah membasahi diri Zi. Kesakitan kian memuncak. Manakan tidak, sebahagian badannya telah ditembusi peluru. Namun Zi tetap mahu membaham komunis itu.

Beliau merapatkan udi senjata ke pipinya. Meskipun matanya tidak berapa nampak kerana hari sudah hampir malam dan peluh terus berjejeran. Tangannya menggenggam erat pistol grip dan picu telah bersedia dipicit. Apabila wanita komunis itu merapat dengan senjata Wahab. TAM!  Tepat tembakan beliau mengenai musuh namun ianya hanya sekadar mencederakan. Menjerit-jerit jerit wanita itu memanggil rakannya yang berada di atas bukit. Rakan komunis itu meluru turun dan terus melontar bom tangan ke arah Zi lalu melarikan diri.

Zi hanya sekadar melihat bom tangan itu jatuh bergolek tepat di antara beliau dan mayat Wahab. Nasib Zi amat bertuah. Bom itu tidak meletup. Zi menghela nafas lega. Kesakitan mula memuncak kembali. Zi tidak berani bergerak ke mana-mana kerana khuatir akan terpijak jerangkap samar atau terjumpa musuh. Malam itu Zi baring sahaja di sebelah mayat Wahab menahan kesakitan keseorangan diri.

Perasaan takut, bimbang dan kesakitan kian lega apabila mendengar tembakan meriam dilepaskan kedudukan musuh.

Pada keesokan harinya, sekitar jam 7.00 pagi, Zi ditemui dan dibawa ke Hospital Royal Australian Air Force di Butterworth, Pulau Pinang menggunakan helikopter nuri.

Gambar: Sjn Nurulhaswani Ruzaini dan ihsan dari Pbt (B) Zi Yaacob

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

Pbt Zi Yacob dilahirkan pada tahun 1932 di Taiping, Perak. Beliau telah menganggotai pasukan keselamatan sebagai anggota Pasukan Pertahanan Tempatan (PPT) pada 6 April 1964. Kemudian, pada 15 Mei 1969 hingga 31 Mac 1973, sebagai anggota kerahan dan seterusnya diserap menjadi anggota Batalion Ke-12 Rejimen Askar Melayu Diraja yang ketika itu berpangkalan di Kem Batu Uban, Pulau Pinang. Beliau ketika itu ditempatkan sebagai anggota Platun Satu, Kompeni Alpha. Beliau telah menamatkan perkhidmatannya setelah berkhidmat selama sepuluh tahun ekoran daripada kecederaan yang dialaminya. Peristiwa serang hendap yang dialami oleh Platun No 1 Kompeni Alpha pada 3 Jun 1970 itu, telah menggugurkan empat orang anggota iaitu Kpl Adnan, Kpl Syed Mustafa, LKpl Shobian serta Pbt Wahab manakala tiga anggota telah cedera parah iaitu Pbt Zi, Pbt Mohamad Bolia dan Pbt Mohamad Rozali. Sembilan anggota lagi termasuk Platun Sarjan, Sjn Abd Jail Ali dan dua anggota Platun Tiga, Kpl Hamid Md Noor dan Pbt Daud Abdul Rahman hanya mengalami kecederaan ringan. Atas kecemerlangan dan keberanian yang dipaparkan oleh Pbt Zi, beliau telah dianugerahkan pingat Panglima Gagah Berani (PGB) oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Mu’adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah pada 2 Jun 1971.

[/box]

Komen Facebook
Tag
Seterusnya

Artikel Berkaitan

Close