PengorbananRencana

PW II (B) MAHMOR: 3 MINIT BENAM 7 MUSUH

Pada malam itu, mereka tidur bersama-sama mayat musuh. “Mahmor! Malam ini kau off duty guard. Kau boleh tidur malam ini. Sebab kau adalah hero pada hari ini!”, kata Lt Ramli. Apa lagi seronoklah prebet ini dapat berehat dan tidur dengan sepuas-puasnya. Namun, beliau bersyukur, nasib musuh tidak memulakan langkah terlebih dahulu. Jika tidak, pasti mereka yang sedang tidur lena pada malam itu. Peristiwa bersejarah kembali berlegar di pemikirannya. Meskipun ianya telah lama berlalu dan terlalu pantas berlaku, namun dapat beliau ingati satu-satu persatu kronologi pada pagi itu. Bagaikan layar panggung, memori pada 1 Mac 1967 itu mula dimainkan dalam fikirannya.

Ke Kawasan Berlabuh

Sehari sebelum kejadian tersebut, merupakan hari kedua Mahmor dan rakan-rakannya di hutan. Operasi yang disertai beliau pada masa itu adalah OP GADING. Sebagaimana hari-hari terdahulu,  selepas meronda hingga ke senja, pasukan khas ini akan mencari tempat untuk bermalam. “Mahmor dan Halal!”, Komander Trup, Lt Ramli bersuara. “Ya Tuan!!”, jawab mereka berdua serentak. “Kamu berdua pergi tinjau di kawasan sungai ini!”, arah Lt Ramli sambil menunjuk ke arah peta. “Aku bercadang, esok pagi kita akan bersarapan disitu. Mudah dan dekat dengan punca air”, sambung Lt Ramli lagi. “Baik tuan!!”, terus Mahmor dan Halal bertindak seraya mendengar arahan pegawai mereka.

“Lal! Aku rasa kalau berpandukan peta ni, tak jauh tempat ni. Depan tu je”, Mahmor berkata kepada Halal. “Haahlah. Senanglah kerja kita, bukannya jauh sangat pun”, balas Halal kepada Mahmor. Mereka berdua terus menuju ke arah anak sungai tersebut. Selang beberapa minit, mereka tiba di lokasi tersebut. “Mor! aku rasa tempat atas bukit tu sesuai untuk kita berlabuh. Lagipun  jarak sungai ini 50 meter sahaja dari penempatan sementara kita.”, ujar Halal. “Ok beres! nanti aku brief Tuan Ramli tentang tempat ni.”, ujar Mahmor menamatkan perbualan untuk kembali semula kepada Lt Ramli dan rakan-rakannya yang lain.

Setibanya Mahmor dan Halal disana, terus ditaklimatkan kepada Lt Ramli. “Sungai tu tak jauh tuan dari pangkalan sementara yang bakal kita duduki. Tak sampi 10 minit pun tuan”, ujarnya berseloroh.

Sungai Hilang

Kicauan burung-burung memecahkan keheningan pagi itu. Mahmor dan seksyennya awal-awal lagi telah bangun. Memang dunia ketenteraan telah mengajar mereka untuk bangun di awal pagi lagi. Lt Ramli menghampiri Mahmor. “Mor! Ayuh kita menuju ke sungai yang kau tinjau semalam. Kita bersarapan di situ”, ujar beliau lagi. Mahmor terus menyiapkan diri dan peralatannya. Senjata mula diusung. Mereka harus ke anak sungai untuk menikmati sarapan pagi. Secara dasarnya, memang itu adalah ‘tradisi’ trupnya ketika melaksanakan operasi. Mereka akan memasak dan membungkus hidangan  tersebut untuk dijadikan bekal tengah hari. Itu lebih mudah dan ia juga dapat menghindari musuh daripada mengesan kedudukan mereka berdasarkan bau-bauan makanan itu. “Tuan! Mari kita!”, Mahmor memecah kebisuan. Mahmor mengetuai seksyennya untuk ke lokasi anak sungai itu. Di ajaknya Halal untuk ikut di belakangnya kerana dikhuatiri terlupa jalan.

Selepas setengah jam berjalan, mereka masih tidak menemui sungai tersebut. Kedua-duanya terpinga-pinga kerana mereka yakin bahawa jalan yang mereka lewati adalah tepat. Mahmor dan Halal berpandangan satu sama lain. “Hah! Mana sungainya Mahmor, Halal?” Lt Ramli bersuara. Mahmor terus menjawab, “Tuan! Sungguh memang ada sungai di sekitar ini. Jaraknya memang amat dekat”. Ramli memandang tepat ke arah muka kedua-dua anak buahnya itu. Beliau yakin apa yang dikatakan oleh Mahmor adalah benar. Manakan tidak, mana mungkin seorang anggota pasukan khas tidak mahir dalam pandu arah. Lagipun, beliau kenal benar dengan Mahmor ini kerana rekodnya yang baik selain kepakaran beliau mencari arah di dalam hutan yang tidak kurang hebatnya. “Baiklah! Tidak mengapa”. Lt Ramli bersuara. “Kita cari sungai yang lain,” sambungnya lagi. Mahmor berasa pelik dengan keadaan itu. Terdetik di hatinya, “Aneh, orang tua ni tak marah?”. Biasanya kalau kesalahan  sebegini memang sudah ‘bergetah’ dia dikerjakan. “Mor! Tunggu apa lagi ? Ayuh kita cari sungai yang lain!”, suara Lt Ramli yang tegas itu menyentaknya dari lamunan. Mereka terus berjalan ke hadapan.

Mahmor berjalan di hadapan memandangkan beliau  membuat tugas sebagai anggota tinjau. Selang 30 minit mereka berjalan, mereka terjumpa sebatang lagi anak sungai. Terus dengan pantas mereka membuat persiapan untuk memasak kerana ikutkan keadaan mereka sudah agak lewat untuk melaksanakan rondaan. Nasi telah siap dimasak. Mess tin kecil itu disumbatkan dengan nasi dan lauk rangsum yang telah dipanaskan. Sekiranya hendak dimakan, mudah, hanya tinggal koyakkan bungkusannya sahaja. Usai bersarapan, mereka meneruskan rondaan. Beg pek digalas, senjata diusung, mata mula meliar seiringan dengan kaki melangkah.

Pangkalan Sementara

Trup pimpinan Tuan Ramli  bergerak ke checkpoint seterusnya. Tiba-tiba, “KING!!KING!!”, kedengaran bunyi yang agak pelik di halwa telinga Mahmor. Mahmor selaku anggota tinjau trupnya terus memainkan peranan. Mengangkat tangan dan memberikan isyarat berhenti kepada  trupnya. Tuan Ramli dan rakan-rakannya yang lain semua terpinga-pinga. “Ada apa Mor? Kenapa kita berhenti?”, Halal bertanyakan kepada Mahmor. “Ada orang ni! Sebab aku dengar bunyi anjing. Entah-entah kumpulan penjejak musuh!”, ujar Mahmor berseloroh. Matanya mula melilau takut-takut muncul kelibat yang tidak diundang. “HOI MAHMOR!!!”, tempik  Halal. “Itu bunyi kijang! Bukan bunyi anjing. Bodoh nak mampus!”, betul-betul marah halal kepada Mahmor. Mahmor ketawa kecil dalam hatinya. Manalah beliau tahu bahawa itu adalah bunyi kijang. Tidak pernah seumur hidup beliau mendengar bunyi kijang. Mereka meneruskan perjalanan sehinggalah tiba di kawasan permatang yang agak landai, Lt Ramli mengarahkan trupnya berhenti. Setelah menanda kedudukan mereka di atas peta, Lt Ramli mula memberikan arahan. “Kita berhenti di sini! Kita hantar anggota kita yang tercedera ke Landing Point di atas puncak Gunung Gading ni. Diatas sana ada satu sekysen semboyan dan askar melayu. Lagipun, kita sudah hampir dengan puncak.”, tegas Lt Ramli. “Satu seksyen diketuai Sjn Nordin bersama 10 anggota akan naik ke atas, Sjn Peter Lim, kamu pula bawa satu seksyen untuk laksanakan pemeriksaan dan kawalan perimeter!” sambungnya lagi. “Mahmor, kau duduk di pangkal pokok besar tu. Kau adalah penanda. Semua beri perhatian! Mahmur adalah penanda laluan untuk keluar dan masuk. Sekiranya ternampak kelibat manusia lain, kamu tahu nak buat apa”,  kata Lt Ramli seraya semua mengalihkan pandangan ke arah Mahmor. “Baik tuan!!”, anggotanya menjawab faham.BTDM | Berita Tentera Darat Malaysia

  “Jamal dan Halal! Kamu berdua ikut aku ke naik ke atas sikit. Aku nak buat panggilan semboyan kepada markas untuk laporkan kedudukan kita sekarang”,  “Kita perlu naik ke tempat lebih tinggi untuk mendapatkan jaringan komunikasi yang lebih jelas lagi.”, Lt Ramli berkata lagi. “Baik tuan! Jawab mereka berdua serentak. Mereka pun pergi ke atas bukit untuk membuat panggilan. Selang beberapa ketika Jamal turun semula ke pengkalan sementara mereka. “Ada apa Mal?”, Mahmor bertanya. “Tuan Ramli suruh aku ambil bateri radio untuk tumpang caj di tempat Unit Semboyan di atas.”, balas Jamal. Selang beberapa lama kemudian Jamal turun semula dan seperti biasa melalui Mahmor lagi. “Apa pula kali ni Mal?”, bingung melihat Jamal yang sekejap naik dan turun. “Tuan Ramli suruh caj semua radio set. Banyak ni. Aku kena berulang-alik ni. Dah la besar bateri radio tu.” jawab jamal membalas pertanyaan Mahmor. Hati kecil ketawa melihat kaletah Jamal. Manakan tidak, sudahlah bateri Radio Set A 41 besar-besar. Semua seksyen  pula itu harus ditukar.

Pbt Mahmor bersama-sama rakan seperjuangannya.

Makan Tengah Hari

Jam sudah menunjukkan jam 1200. Meskipun matahari tegak tinggi tetapi di bawah limbungan pokok-pokok suasana sekitar pangkalan mereka redup. Mahmor mengajak Umar untuk menikmati makan tengah hari bersama-sama. “Umar! Sulaiman! Jom makan tengahari.”, ajak Mahmor. Mereka bertiga ini memang buddy. Kalau buat apa-apa mesti bersama. “Mor! Bancuh teh tarik satu!”, Sulaiman meminta. Mahmor menuruti permintaan rakannya itu.  Sambil mereka menikmati makanan, kelihatan Jamal sedang sibuk keluar dan masuk ke pengkalan untuk menukar bateri. “Kasihan aku melihat Jamal tu. Asyik keluar masuk sahaja daripada tadi.”, ujar Sulaiman. “Tu lah penat aku menunggu di bawah pangkal pokok tu. Sampai malas aku nak mencabar kata jodoh pada dia.” balas Mahmor. Mereka berdua bergelak tawa mendengar jenaka Mahmor itu namun dikawal nada suaranya. Maklumlah, peperangan insurgensi. Mana boleh buat bising seperti pasar. Jadi sasaran mudah musuh nanti.  “Cik Lazim! Marilah makan sekali”, ajak Mahmor yang menegur Lazim yang berdiri beberapa ela di belakang  Umar yang sedang mencangkung. “Tak apa. Makanlah dulu”, balas Lazim. Sedang mereka berbual-bual kosong sambil menikmati teh yang dibuat oleh Mahmor, Mahmor terdengar bunyi dedaun kering dipijak oleh satu hidupan yang diyakini manusia. Baru sahaja Mahmor hendak menyatakan mungkin Sjn Nordin sudah balik, tiba-tiba Sulaiman yang berada disebalahnya menjerit, “Hah! ni dia!!”, memandang tepat di sebelah Mahmor. Mahmor pada ketika itu sedang berdiri di sebelah permatang tinggi. Dia tidak pasti apa yang Sulaiman nampak kerana penglihatan beliau lebih jelas memandangkan posisinya dalam keadaan duduk dan menghadap bukit. Mahmor mula ternampak betul-betul dihadapannya. Terkejut beliau melihat satu susuk tubuh dihadapannya berpakaian uniform ala-ala gerila hingga beliau sangkakan itu adalah anggota border scout.

Pertembungan Empat Mata

Dunia bagaikan bergerak perlahan. Mahmor dan susuk tubuh itu saling berpandangan dan terpaku kedua-duanya. Mungkin masing-masing tidak percaya apa yang dilihat di hadapan mata mereka. Tiada satu pun pengahalang diantara Mahmor dan sekujur tubuh dihadapannya. Otak Mahmor mula terjana. Beliau sedar serta-merta. “Ya Allah! Komunis!”, bentak hati Mahmor.  Pada ketika itu Sulaiman terus menjerit, “Apa lagi Mor!!!”.

Tersentak daripada itu, terus beliau melompat ke arah senjatanya yang berada di jarak 3 meter  di sebelah kanan dari kedudukan mereka makan tengahari tadi. Nasib baik sudah menjadi kebiasaan Mahmor tidak mengunci senjatanya. Dicapai senjatanya Heavy Barrel terus dicekah dan dilepaskan bedilan bertubi-tubi ke arah musuh. Apa yang bermain di fikirannya hanyalah mahu menumbangkan si bangsat yang menjahanamkan negaranya yang tercinta ini.

Selepas kelopak pertama habis, Mahmor ternampak musuh kedua berada di dalam keadaan tertiarap dan masih hidup. Mahmor tanpa melengah menyambar kelopak kedua dan meneruskan tembakan lagi. Seingat beliau, tiga kelopak digunakannya semasa pertembungan tersebut. Habis sudah peluru kelopak yang ketiga, suasana menjadi sunyi dan sepi.

“Mor, mati dah ke semua?”, tanya Hud salah seorang rakannya. “Kau pergi kehadapan dan buat sentri Mor.”, sambungnya lagi. Mahmor pun bergerak kehadapan dan melangkah mayat-mayat pengganas komunis yang telah mati akibat pertembungan tadi. Setelah beliau amati, lima tubuh  terkujur layu berlonggokan dan dua lagi tersungkur di sebelah kiri dan kanan mayat-mayat tadi. “Clear!!”, jerit Mahmor. Mereka berkumpul semula. Lt Ramli yang terdengar bunyi tembakan sebentar tadi terus turun bersama-sama Jamal dan Halal. “Mor, tak sempat kami nak lepaskan tembakan Mor. Kau sapu semua sekali Mor.”, ujar Hud. Mahmor perasaan juga dengan ekor matanya melihat Hud, Mat Jantan dan Malik bergerak di sebelah kanan beliau untuk membuat cut-off. “Kau tahu tak Mor, kami baru terserempak dengan kumpulan ni. Kami ingatkan Sjn Peter Lim. Pelik jugak bila dipanggil-pangil melarikan diri.”, ujar Lt Ramli. “Lepas tu terdengar bunyi tembakan. Nasib umur aku panjang lagi. Peluru lalu atas kepala aku je tadi. Kalau aku angkat kepala, naya aku!”, sambung Lt Ramli berseloroh.

Hero

Jam sudah menunjukkan 5 petang. Lt Ramli mengarahkan agar semua anggotanya untuk membawa mayat-mayat tadi bergerak daripada kawasan itu. “Kita kena beralih daripada kawasan ini. Khuatir jikalau ada kumpulan komunis itu datang kembali untuk mengambil mayat-mayat ini. Esok pagi baru kita bergerak ke Landing Point untuk hantar mayat-mayat ini!”, arah Lt Ramli. Mereka bergerak sekitar satu kilometer daripada kawasan pertempuran tersebut.

Tujuh mayat pengganas komunis yang berjaya ditumpaskan oleh Mahmor.

Pada malam itu, mereka tidur bersama-sama mayat musuh. “Mahmor! Malam ini kau off duty guard. Kau boleh tidur malam ini. Sebab kau adalah hero pada hari ini!”, kata Lt Ramli. Apa lagi seronoklah prebet ini dapat berehat dan tidur dengan sepuas-puasnya. Namun, beliau bersyukur, nasib musuh tidak memulakan langkah terlebih dahulu. Jika tidak, pasti mereka yang sedang tidur lena pada malam itu.

Mahmor dan rakan-rakanya mengusung mayat pengganas komunis ke puncak Gunung Gading.
PW II Mahmor Said dilahirkan pada 30 Okt 1942, di Parit Sulong, Johor. Anak keempat daripada 12 adik beradik ini pernah menerima latihan asas komando daripada 40 British Commando di Kem Majidee pada 1965. Beliau menerima pingat PGB daripada Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertua Agong,Tuanku Al-Sultan Ismail Nasaruddin Shah pada 05 Ju 1968 atas keberanian dan kecemerlangannya dalam menjalankan tugas bersama Rejimen Gerakhas Malaysia (RGKM), kini GGK semasa satu operasi di Gunung Perigi yang terletak dalam Kompleks Gunung Gading, Lundu Sarawak. Dalam kejadian tersebut, beliau yang bertugas bersama-sama rakan-rakannya dalam terup nombor satu RGKM telah tiga hari berada disitu bagi memburu satu kumpulan antara lapan hingga 15 pengganas Pasukan Gerila Rakyat Sarawak (PGRS), satu serpihan daripada PARAKU. Kejayaan PW II Mahmor yang telah mencipta sejarah dan tidak dipecahkan sehingga kini adalah: 1) Anggota RGKM pertama menumbangkan musuh sejak penubuhannya pada 1965. 2) Berjaya membunuh musuh paling ramai dalam satu operasi secara bersendirian. 3) Berjaya membunuh musuh paling ramai dalam masa paling singkat iaitu tujuh musuh dalam tempoh tiga minit. PW II Mahmor telah mendirikan rumah tangga bersama Zabeddah Mahmood pada 4 Ogos 1969 dan dikurniakan enam orang cahaya mata.

Komen Facebook
Tag
Seterusnya

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker